Sohbet Girişi
Kategoriler
Roland Barthes, Fransız yazarı (Cherbourg, 1915 paris, 1980). Önceleri müziğe ve edebiyata yakınlık duyan Roland Barthes, bir süre sonra dil bilim (1950) ve sözlük bilimle 1951-1952) de ilgilenmeye başladı. 1953’te Marx, Sartre ve Brecht’in görüşlerinin etkisiyle yazdığı, “toplumsal mitoloji” diye adlandırılabilecek denemelerin ilkini yayımladı; Le Degre Zero de 1’ecriture (yazının sıfır derecesi). Bazı eleştirmenlere göre, bu yapıt edebiyat dilinin, siyasal ve tarihsel açıdan bağımlı olduğunu göstermeye çalışan bir denemedir. Bazı eleştirmen ve yazarlarsa, gerek bu yapıtın gerek psikanalizden esinlenerek yazdığı Michelet par lui-meme (kendi ağzından Michelet, 1954),adlı denemenin, yeni eleştiri akımına ilk örnekleri olduğunu ileri sürmüşlerdir. Bir çoğu 1954-1956 yılları arasında Les Letrres nouvelles dergisinde yayınlanan ve çağdaş yaşamın mitleri sayılan otomobil, reklam, turizm, sabunlar, şarap, çeşitli filmler, vb. konularını ele alan yazılarını, 1957 yılında Mythologies (Mitolojileri) başlığı altında toplayarak yeniden yayımlayan ve bu yapıtın 2. bölümüne, söz konusu mitleri dil bilim ve gösterge bilim açısından inceleyen kurumsal bir araştırma ekleyen Barthes, o tarihten sonra giyimle ilgili moda “göstergelerini” çözümlemesine girişmiş, bu konudaki yıllar süren çalışmasını ancak 1967 yılında yayınlayabilmiştir. Systeme de la mode (modanın sistemi). Daha önce bir dergide yayımladığı gösterg ebilim ilkeleri (Elements desemiologie, 1964) adlı incelemesinde “gösterge” kavramını tartışarak, Saussure’ün ileri sürdüğü “dil bilim gösterge biliminin bir bölümüdür” görüşünü ters yüz edip ” gösterge bilim dil bilimin bir bölümüdür” görüşünü ortaya atan yazar, eleştiri alanındaki çalışmalarını sürdürerek, 1963’te sur Racine’i (racine üstüne), eleştiri denemeleri adlı eseri, yayımlanmıştır acine’in yapıtlarını değişik bir bakış açısına göre ve değişik bir anlatımla elde ettiği Sur Racine adlı yapıtı, Fransız üniversitelerinde sürdürülen geleneksel eleştirinin temsilcileri (özellikle Raymond Picard) tarafından sert bir dille eleştirilmiştir: Nouvelle critique ou nouvelle imposture (yeni eleştiri ya da yeni düzmece’lik, 1964). raymond Picard’ın bu eleştirisine çok geçmeden keskin bir yanıt veren yazar (Critique et vérita [Eleştiri ve gerçek 1966)], sonra 1970’te S/Z’i (Balzac‘ın (Sarrasine adlı öyküsü üstüne), 1971’de de sade Fourier, Loyola’yı yayınlamıştır. Metin çözümlemeleri olan bu kitaplarda, Lacan’ın simgesel işlev, özne kuramı, vb. konusundaki görüşleri ile Tel Quel topluluğunun çeşitli dil kodları üstüne görüşleri kaynaştırılmıştır. 1970 yılında Japonya üstüne yazdığı L’Empiredes signes’i (göstergeler imparatorluğu) yayınlayan, Barthes, o tarihten sonra bir “yaşama sanatı” araştıran seçkin bir okur yazar olarak beğenilerini dile getirmeye çalışmıştır: La Plaisir du texte (metnin verdiği haz 1973); Roland Barthes par Roland Barthes (Roland Barhes’in ağzından Roland Barthes, 1975), Fragment d’un discours amoureux (Bir Aşk SöylemindenParçalar, 1977); fotoğraf sanatı üstüne La Chambre claire (Aydınlık Oda; ölümünden sonra yayınlandı, 1980). 1962’den başlayarak Paris’teki École Pratique des Hautes Études ‘de araştırma yöneticisi olarak çalışan 1976’dan sonra da Collège de France’ta edebiyat gösterge bilimi konusunda ders veren (ocak 1977’de açılış dersindeki yaptığı konuşma, 1978’de Leçon (Ders) adıyla yayınlandı) Barthes 1979 yılında Sollers écrivain (Yazar Sollers) adlı kitabını yayımlamış, 1980 yılında Paris‘te geçirdiği bir trafik kazası sonucu ölmüştür: Daha önce çeşitli dergilerde çıkmış konuşma ve yazıları da sonradan derlenerek, kitaplaştırılmıştır: la Grain de la voix (1981) L’Obvie et I’Obtus (1982).
Yazar: kaRnaK
Görüntüleme: 332 defa
Kategori: Biyografiler, Genel
Yayınlanma Tarihi: 20 Kasım 2013
Kategoriler
HAKANIM
roland barthes in b, kitabını bende okumuştum